Nieuwe tarieven Vlaamse kilometerheffing

Als gevolg van een jaarlijkse indexering werden op 1 juli 2023 de Vlaamse tarieven van de kilometerheffing voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten gewicht (MTT) van meer dan 3,5 ton aangepast.

De tarieven wijzigen als volgt:

3,5-12 ton MTT12-32 ton MTT32 ton MTT
Tarieftot 1 juli 2023vanaf 1 juli 2023tot 1 juli 2023vanaf 1 juli 2023tot 1 juli 2023vanaf 1 juli 2023
Euronorm 013,414,222,824,325,527,2
Euronorm 113,414,222,824,325,527,2
Euronorm 213,414,222,824,325,527,2
Euronorm 311,011,820,421,823,224,8
Euronorm 47,47,916,818,019,620,9
Euronorm 5 of EEV6,26,615,616,1618,319,6
Euronorm 6 of hoger5,05,314,415,417,218,3

De kilometerheffing wordt berekend op basis van een aantal factoren, waaronder Tz.
Tz is het tarief dat van toepassing is in een bepaalde tariefzone voor kilometers afgelegd in een welbepaalde rijrichting, op een welbepaald moment, uitgedrukt in eurocent/kilometer en dat rekening houdt met de kost van onderhoud van de infrastructuur en met de externe kosten.

De drie gewesten in ons land (Vlaanderen, Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) hebben elk een apart tarief, en zij kunnen hun tarieven jaarlijks aanpassen op 1 juli en 1 januari.

Het tarief Tz vermeld in de Vlaamse Codex Fiscaliteit (VCF) wordt jaarlijks op 1 juli aangepast aan de schommelingen van de consumptieprijsindex.

Bron: 12 april 2023. - Bericht over de aanpassing van het tarief van de kilometerheffing ingevolge artikel 2.4.4.0.2, derde lid, van de Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13 december 2013 (VCF). - Vlaamse Belastingdienst, BS 13 juni 2023, bl. 55073.



Werkgevers die op basis van NAR-cao nr. 164 een fietsvergoeding moeten toekennen aan hun werknemers kunnen tijdelijk rekenen op een fiscale compensatie in de vorm van een belastingkrediet.

In 2024 treedt de richtlijn Corporate Sustainability Reporting (CSRD) van de Europese Unie in werking, een reeks wetten en decreten die een nieuwe standaard markeren rond duurzaamheidsrapportering. Ruim 50.000 grote en kleine ondernemingen zullen geÔmpacteerd worden.

Er waren nog nooit zoveel kmo's in BelgiŽ als het voorbije jaar. 1,3 miljoen om precies te zijn. Bijna de helft daarvan zijn eenpersoonszaken.

We gebruiken cookies om uw taalvoorkeur bij te houden en surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer weten[OK]