Vaarwel Excel, welkom crm

Beheert u uw klantrelaties nog via Excel? Laat het nieuwe jaar het signaal zijn om over te stappen naar een professioneel crm-systeem. Want customer relationship management is een topprioriteit in elk bedrijf, en daar hoort een toptool bij.

Klanten willen niet als een nummer behandeld worden, maar verwachten een snelle en doorgedreven service op maat. Om aan de verwachtingen van klanten te voldoen moet u hen dus door en door kennen. En dat is precies waar customer relationship management (crm) om draait.

Een geïntegreerde crm-tool vs Excel

Een crm-tool is op zijn sterkst wanneer die geïntegreerd is in andere ERP-processen, zoals het aan- en verkoopproces, service- en onderhoudscontracten, communicatie, … . Een dergelijke gekoppelde crm-tool zorgt ervoor dat alle medewerkers in een bedrijf op elk moment toegang hebben tot alle relevante data die betrekking heeft op een klant of lead.

Win klanten en tijd

Info omtrent recente aankopen, de laatste facturen en offertes, maar ook alle communicatie (e-mails, telefoongesprekken, briefwisseling, …) kan aangewend worden om een service op maat te garanderen. Bovendien houdt crm-software alle belangrijke gegevens automatisch voor u bij. U hoeft dus zo goed als niets manueel in te geven, wat voor een enorme tijdwinst zorgt.

En daarmee raken we meteen aan het grootste nadeel van Excel: in een spreadsheet moet u alle info handmatig invoeren én up-to-date houden. Recent op klantbezoek geweest of een prospect een offerte bezorgd? Die data zult u zelf moeten toevoegen aan het document. Bovendien hebben niet alle medewerkers overal toegang tot Excel, en dreigen spreadsheets snel onoverzichtelijk te worden wanneer verschillende mensen data toevoegen.

Nieuwe vs. bestaande klanten

Volgt u uw klanten goed op? Dan kunt u producten, diensten en aanbiedingen beter afstemmen op hun noden en behoeften. Zo houdt u klanten tevreden en belet u dat ze overlopen naar de concurrentie. Bestaande klanten behouden is overigens een stuk kostenefficiënter dan leads te genereren en prospecten te overtuigen. Een crm-systeem is de ideale tool om klantretentie te optimaliseren. En dat is gezien de steeds heviger wordende concurrentie in de kmo-wereld een absolute must.

De belangrijkste voordelen van een crm-tool

U kent uw klant door en door: alle relevante gegevens zijn steeds up to date en voor alle medewerkers beschikbaar.

U wint tijd: crm-software houdt alle communicatie tussen u en de klant automatisch bij.

U werkt klantgerichter: uw trouwe klanten appreciëren uw producten en aanbiedingen op maat.

Op zoek naar een crm-tool voor uw zaak? Vraag raad aan uw accountant!

Kmo's zijn pessimistisch over hun rendabiliteit en het stijgende aantal laattijdige betalingen. Dat blijkt uit de kmo-barometer van ondernemersorganisatie Unizo.

Op 14 november bereikte de Vlaamse regering een akkoord omtrent de nieuwe stikstofnormen. De regels hebben nogal wat gevolgen voor de landbouw, maar ook voor bedrijven.

Een paar keer per jaar de inventaris opmaken? Het is een tijdrovende en foutgevoelige bezigheid waaraan u jammer genoeg niet kunt ontsnappen. Gelukkig kan het wl sneller en juister. Software doet namelijk het lastige tel- en rekenwerk in uw plaats. Dankzij geautomatiseerd voorraadbeheer beschikt u steeds over recente inventariscijfers. Hoe het precies werkt, leggen we uit in dit artikel.

We gebruiken cookies om uw taalvoorkeur bij te houden en surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer weten[OK]