De aangiftetermijn voor vennootschappen

De aangifte vennootschapsbelasting moet dit jaar ten laatste ingediend worden op 24 september 2020. Deze simpele regel geldt enkel voor vennootschappen die hun boekjaar afsluiten van 31 december 2019 tot 31 januari 2020. Begin juni werd de berekeningswijze van de uiterste indieningsdatum extreem vereenvoudigd.

Het principe

Vennootschappen beschikken voor het indienen van hun aangifte over een termijn die, volgens de letter van de wet, niet korter mag zijn dan één maand vanaf de datum waarop hetzij de jaarrekening, hetzij de rekening van ontvangsten en uitgaven is goedgekeurd. Anderzijds mag die termijn ook niet langer zijn dan zes maanden vanaf de datum waarop het boekjaar is afgesloten.

Op 4 juni 2020 publiceerde de belastingadministratie echter een nieuwe en veel eenvoudigere berekeningswijze. U heeft gewoon 7 maanden te rekenen vanaf de eerste dag van de maand na de balansdatum. Als de uiterste datum van indiening op een zaterdag, zondag of feestdag valt, is de eerstvolgende werkdag de uiterste datum van indiening.

In de praktijk

Als uw boekjaar afsluit van 31 december 2019 tot 31 januari 2020, dan is de uiterste datum van aangifte, 24 september 2020. Dat heeft niets met berekeningen te maken maar is een administratieve beslissing.

Daarna is het dus 7 maanden na de balansdatum. Dat geeft voor aanslagjaar 2020 de volgende mogelijkheden (uiterste datum van indiening):

Einde boekjaar ... 
van 31/12/2019 t.e.m. 31/01/2020 = 24/09/2020
van 01/02/2020 t.e.m. 29/02/2020 = 30/09/2020
van 01/03/2020 t.e.m. 31/03/2020 = 03/11/2020
van 01/04/2020 t.e.m. 30/04/2020 = 30/11/2020
van 01/05/2020 t.e.m. 31/05/2020 = 04/01/2021
van 01/06/2020 t.e.m. 30/06/2020 = 01/02/2021
van 01/07/2020 t.e.m. 31/07/2020 = 01/03/2021
van 01/08/2020 t.e.m. 31/08/2020 = 31/03/2021
van 01/09/2020 t.e.m. 30/09/2020 = 30/04/2021
van 01/10/2020 t.e.m. 31/10/2020 = 31/05/2021
van 01/11/2020 t.e.m. 30/11/2020 = 30/06/2021
Van 01/12/2020 t.e.m. 30/12/2020 = 02/08/2021

Uitstel

Onder de vorige berekeningswijze vertrok de belastingadministratie van de statutaire datum van uw vennootschap. Als u die vergadering uitstelde, moest u ook uitstel vragen voor het indienen van de aangifte.

Het KB nr. 4 van 9 april 2020 'houdende diverse bepalingen inzake mede-eigendom en het vennootschaps- en verenigingsrecht in het kader van de strijd tegen de Covid-19 pandemie' laat u toe om - mits het naleven van bepaalde voorwaarden - de algemene vergadering met maximaal 10 weken uit te stellen.
Door te berekenen op basis van de balansdatum, heeft het uitstel van de algemene vergadering geen effect op de uiterste indieningsdatum van de aangifte. U bent in die situatie dus verplicht om binnen de principiële aangiftetermijnen individueel uitstel aan te vragen bij uw bevoegd Team Beheer.

BIZTAX, de aangiftetool voor vennootschappen, is beschikbaar sinds 9 juni 2020.

Als een werknemer kosten maken in opdracht van, of ten voordele van zijn werkgever, dan zal de werkgever die kosten in principe terugbetalen. Dergelijke betalingen zijn 'kosten eigen aan de werkgever'. Ze zijn niet belastbaar in hoofde van de werknemer en zijn gewoon aftrekbaar in hoofde van de werkgever. In principe moet de werknemer de echtheid en het bedrag van de uitgave bewijzen, maar er bestaan uitzonderingen, zoals voor verblijfskosten.

Om rechtsgeldig te zijn moet een factuur aan allerlei vormelijke en inhoudelijke voorschriften voldoen. Wij lijsten ze hieronder op.

Als kmo moet u leveranciers, medewerkers en allerhande vaste en variabele kosten betalen. Daarvoor hebt u uiteraard geld nodig. Maar hoeveel werkkapitaal heeft uw bedrijf precies nodig om goed te kunnen functioneren? En hoe kunt u cashflowproblemen gericht aanpakken?

We gebruiken cookies om uw taalvoorkeur bij te houden en surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer weten[OK]