Indieningstermijnen belastingaangifte: een overzicht

Naar aanleiding van de jaarlijkse belastingaangifte vermeldt de FOD Financiën op haar website de indieningstermijnen waarmee u dit jaar rekening moet houden.

Welke termijnen vindt u in MyMinfin?

Moet u als belastingplichtige een aangifte indienen?

In MyMinfin worden de volgende termijnen vermeld:

30 juni 2023, als u een papieren aangifte ontvangt

18 oktober 2023, als u specifieke inkomsten hebt (winsten, baten, bezoldigingen bedrijfsleiders, bezoldigingen aan meewerkende echtgenoten en/of buitenlandse beroepsinkomsten)

15 juli 2023, in alle andere gevallen

Goed om weten:

Is de vermelde termijn 30 juni 2023 en hebt u geen specifieke inkomsten? Dan kunt u uw belastingaangifte (laten) indienen tot 15 juli 2023.

Is de vermelde termijn 30 juni of 15 juli 2023 en hebt u geen specifieke inkomsten? Dan kunt u uw belastingaangifte (laten) indienen tot 18 oktober 2023.

In deze twee gevallen moet u geen extra actie ondernemen wat de termijn betreft. De belastingadministratie houdt immers automatisch rekening met de echte termijn wanneer ze uw aangifte behandelt.

Belangrijk voor mandatarissen is ook dat de belastingadministratie zich flexibel zal opstellen voor aangiften die voor 15 juli 2023 ingediend moeten worden. Dit biedt mandatarissen de kans om zich aan te passen aan de nieuwe termijnen.

Hebt u als belastingplichtige een voorstel van vereenvoudigde aangifte ontvangen?
In dit geval kan een wijziging van het voorstel van vereenvoudigde aangifte via Tax-on-web gebeuren tot 15 juli 2023.

Als u een voorstel van vereenvoudigde aangifte hebt ontvangen, maar geen specifieke inkomsten hebt, dan moet u dit vooraf (laten) melden aan uw bevoegd kantoor om uitstel tot 18 oktober 2023 te krijgen. Deze melding kan gebeuren zonder bewijsstukken.






Als een werknemer kosten maken in opdracht van, of ten voordele van zijn werkgever, dan zal de werkgever die kosten in principe terugbetalen. Dergelijke betalingen zijn 'kosten eigen aan de werkgever'. Ze zijn niet belastbaar in hoofde van de werknemer en zijn gewoon aftrekbaar in hoofde van de werkgever. In principe moet de werknemer de echtheid en het bedrag van de uitgave bewijzen, maar er bestaan uitzonderingen, zoals voor verblijfskosten.

De vierdaagse werkweek is vandaag in slechts zes procent van de Vlaamse kmo's ingevoerd, blijkt uit een onderzoek van hr-dienstverlener SD Worx.

Als ondernemer pakt u graag uit met uw expertise. LinkedIn is het instrument om die kennis uit te stallen en zo uzelf en uw bedrijf in de spotlight te zetten. Hoe dat precies werkt?

We gebruiken cookies om uw taalvoorkeur bij te houden en surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer weten[OK]