Marketing binnen de GDPR-wetgeving: 6 vragen

De GDPR-wetgeving dwingt organisaties, dus ook eenmanszaken en kmo’s, zorgvuldig om te springen met privacygevoelige gegevens. Gegevens verzamelen voor marketingdoeleinden is aan strikte regels onderworpen. Wat mag wel en wat niet? Hieronder beantwoorden we zes veelgestelde vragen rond GDPR.

1.    Wat is GDPR?

De General Data Protection Regulation (GDPR), of Algemene Verordening Gegevensbescherming in het Nederlands (AVG), is een Europese wet die bepaalt hoe organisaties moeten omspringen met privacygevoelige informatie. Zo moet elke organisatie aantonen welke persoonsgegevens er worden verzameld, hoe deze data wordt gebruikt en hoe ze wordt beveiligd. Wie zich niet aan de regels houdt, riskeert boetes en sancties die kunnen oplopen tot 20 miljoen euro of 4 procent van de jaarlijkse wereldwijde omzet.

2.    Mag ik mijn klanten een directmailing sturen over nieuwe producten of diensten?

Bedrijven mogen bestaande klanten op de hoogte brengen van nieuwe producten of diensten als die vergelijkbaar zijn met wat zij eerder hebben afgenomen. Koopt iemand bij u een fiets, dan mag u deze persoon dus niet mailen met informatie over printers. Bovendien moet de klant zich op elk moment kunnen afmelden voor toekomstige mails. Let op, want de AVG onderscheidt drie soorten directmarketing, elk met eigen regels: digitale directmarketing, telemarketing en reclamepost.

3.    Ik heb heel wat visitekaartjes verzameld op een beurs. Mag ik deze personen een mail sturen met een commercieel aanbod?

Ja, dat mag. Als iemand u een visitekaartje geeft, dan hebt u automatisch toestemming om het kaartje te gebruiken waarvoor het bedoeld is. Let op, u mag het kaartje niet zonder toestemming doorgeven aan uw collega’s. U mag de contactgegevens dus niet opslaan in het centrale crm-systeem van uw bedrijf.

4.    Mag ik contacten uit mijn LinkedIn-netwerk exporteren naar mijn e-maillijst?

Nee, hiervoor hebben uw LinkedIn-contacten geen uitdrukkelijke toestemming gegeven. U mag uw LinkedIn-contacten wel via een openbare statusupdate of een privébericht vragen of ze geïnteresseerd zijn in mails van uw bedrijf. Plaats bij dat bericht een link zodat uw connecties zichzelf kunnen inschrijven.

5.    Voor het gemak heb ik de vraag of ik mijn klanten mails mag sturen alvast aangevinkt. Mag dat?

Nee. Mensen moeten zich bewust aanmelden voor een lijst. Vooraf vinkjes zetten terwijl een gebruiker nog zijn akkoord moet geven is verboden. ‘Zwijgen is toestemmen’, geldt niet.

6.    Hoe zorg ik ervoor dat cookies op mijn website voldoen aan de AVG?

De GDPR-regelgeving is alleen van toepassing op trackingcookies. Hiermee kunnen organisaties het internetgedrag van bezoekers volgen en persoonlijke profielen opstellen. Websitebezoekers moeten expliciet toestemming geven om deze cookies te mogen plaatsen. Er moet aan de volgende voorwaarden voldaan zijn:

Bezoekers van de website mogen de cookies weigeren.

Het moet duidelijk zijn waarvoor de organisatie toestemming vraagt.

Bezoekers hebben voldoende informatie over wat er met hun gegevens gebeurt als zij toestemming geven.

Bezoekers moeten met een actieve handeling toestemming geven, zoals een vakje aanvinken.

Het gebruik van trackingcookies staat in je privacyverklaring.


Als een werknemer kosten maken in opdracht van, of ten voordele van zijn werkgever, dan zal de werkgever die kosten in principe terugbetalen. Dergelijke betalingen zijn 'kosten eigen aan de werkgever'. Ze zijn niet belastbaar in hoofde van de werknemer en zijn gewoon aftrekbaar in hoofde van de werkgever. In principe moet de werknemer de echtheid en het bedrag van de uitgave bewijzen, maar er bestaan uitzonderingen, zoals voor verblijfskosten.

Ondernemen is risicoís nemen. Tegelijk kunnen allerlei onverwachte gebeurtenissen opduiken terwijl u en uw medewerkers aan de slag zijn. Daarom is het verstandig om voor de nodige verzekeringen te zorgen. Sommige verzekeringen zijn verplicht, andere worden sterk aangeraden.

Op 15 februari 2023 trad een nieuwe regeling in werking die ondernemingen met meer dan 50 werknemers verplicht om een procedure, meldkanaal en opvolging in te richten waarmee werknemers bepaalde inbreuken op (Europese) regelgeving in een professionele context kunnen melden. Wat houdt deze regeling precies in?

We gebruiken cookies om uw taalvoorkeur bij te houden en surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer weten[OK]