Doe uzelf én uw accountant een plezier met deze goede gewoonte …

Uploadt u uw facturen slechts eens per maand of per kwartaal naar uw accountant? In dit artikel leest u waarom u beter korter op de bal speelt. U doet er zowel uzelf als uw accountant een plezier mee.

De tijd van de bomvolle schoendoos met daarin alle facturen van het voorbije kwartaal ligt al even achter ons. Vandaag uploaden de meeste ondernemers hun facturen (hopelijk) digitaal via Dropbox, Google Drive of een ander communicatieplatform rechtstreeks naar hun accountant.

Eens per maand of elke dag?

Veel gemakkelijker en efficiënter uiteraard, maar lang niet ideaal. Want heel wat ondernemers wachten nog té lang met het delen van hun facturen. Zij verzamelen eens per maand of per kwartaal hun facturen en sturen die dan in bulk richting hun accountant. Precies zoals ze ook deden met hun schoendoos …

Van verplicht fiscaal nummertje …

Daarmee bezorgen ze hun accountant, die al die documenten in recordtijd moet doorploeteren, niet alleen nodeloos veel deadlinestress, het beperkt ook de bruikbaarheid van de boekhouding als instrument voor het analyseren van de financiële toestand van hun bedrijf. Bij gebrek aan actuele cijfers is uw boekhouding niets meer dan een verplichting waar u enkel de fiscus een plezier mee doet.

… tot inzichtelijke financiële tool

Hoe sneller uw facturen bij uw accountant terechtkomen, hoe sneller ze boekhoudkundig verwerkt worden. Uploadt u alle inkomende en uitgaande facturen dagelijks naar uw accountant, dan kan die er ook meteen mee aan de slag? Uw bedrijfsresultaat is dus ook altijd up-to-date. En zo tovert u uw boekhouding van een verplicht nummertje voor de fiscus om tot een bruisend actuele en inzichtelijke tool die u helpt de vinger aan de pols van uw onderneming te houden.

Als een werknemer kosten maken in opdracht van, of ten voordele van zijn werkgever, dan zal de werkgever die kosten in principe terugbetalen. Dergelijke betalingen zijn 'kosten eigen aan de werkgever'. Ze zijn niet belastbaar in hoofde van de werknemer en zijn gewoon aftrekbaar in hoofde van de werkgever. In principe moet de werknemer de echtheid en het bedrag van de uitgave bewijzen, maar er bestaan uitzonderingen, zoals voor verblijfskosten.

Ondernemen is risico’s nemen. Tegelijk kunnen allerlei onverwachte gebeurtenissen opduiken terwijl u en uw medewerkers aan de slag zijn. Daarom is het verstandig om voor de nodige verzekeringen te zorgen. Sommige verzekeringen zijn verplicht, andere worden sterk aangeraden.

Op 15 februari 2023 trad een nieuwe regeling in werking die ondernemingen met meer dan 50 werknemers verplicht om een procedure, meldkanaal en opvolging in te richten waarmee werknemers bepaalde inbreuken op (Europese) regelgeving in een professionele context kunnen melden. Wat houdt deze regeling precies in?

We gebruiken cookies om uw taalvoorkeur bij te houden en surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer weten[OK]