Hoe u met een doordacht voorraadbeheer concurrenten de loef afsteekt

Een goede voorraadstrategie is niet alleen noodzakelijk om de voorraadkosten te beperken, het kan u ook een concurrentieel en commercieel voordeel opleveren. Alles begint bij het vinden van het evenwicht tussen service en kost.

Onder impuls van e-commerce zijn de levertijden het voorbije decennium drastisch gezakt. Consumenten die in een grote webshop winkelen, verwachten daags erna hun bestelling aan de voordeur. Maar dat geldt (gelukkig) niet voor alle producten en sectoren. 

Bij het bepalen van de voorraadstrategie is het belangrijk dat u eerst de markt grondig bestudeert.

Breng de reële verwachtingen van uw doelgroep in kaart en stem uw levertermijn daarop af.

Bestudeer de concurrentie en bepaal of u concurrentieel voordeel haalt uit een snellere levering.

Balans tussen service en voorraadkost

Efficiënt voorraadbeheer gaat om het vinden van de juiste balans tussen service en kost. In het ideale scenario kan een bedrijf elk product binnen een werkdag geleverd krijgen. In de praktijk is dat echter onmogelijk omdat het bedrijf in kwestie in dat geval over een bijna eindeloze voorraad zou moeten beschikken. De daaraan gekoppelde voorraadkosten zouden flink de pan uitswingen.

Bedrijven moeten dus afwegen wat een haalbare (en concurrentiële) levertijd is voor hun producten, en hoeveel procent van hun bestellingen ze tijdig en volledig (On Time, In Full of OTIF) willen leveren.

Waarom een gedifferentieerde aanpak werkt

Niet elk artikel moet op dezelfde manier behandeld worden in de supplychain. Voorraadbeheerders doen er goed aan om producten te segmenteren volgens hun belang voor en impact op de business.

Voor kritieke artikelen is een OTIF-percentage van 97 misschien wenselijk, terwijl voor producten uit de marge van het assortiment een lager percentage aanvaardbaar is. Dergelijke afwegingen zijn onder andere afhankelijk van de rotatiesnelheid (hoe lang een product gemiddeld in het magazijn verblijft) en de aard van de klant (trouwe klanten verdienen een betere service).

Ken uw klant

De belangrijkste les luidt dan ook: ken uw klant, én de markt waarin u zich begeeft. Data helpt u op weg om de juiste voorraadbeslissingen te nemen en een concurrentieel voordeel af te dwingen.


Kmo's zijn pessimistisch over hun rendabiliteit en het stijgende aantal laattijdige betalingen. Dat blijkt uit de kmo-barometer van ondernemersorganisatie Unizo.

Op 14 november bereikte de Vlaamse regering een akkoord omtrent de nieuwe stikstofnormen. De regels hebben nogal wat gevolgen voor de landbouw, maar ook voor bedrijven.

Een paar keer per jaar de inventaris opmaken? Het is een tijdrovende en foutgevoelige bezigheid waaraan u jammer genoeg niet kunt ontsnappen. Gelukkig kan het wl sneller en juister. Software doet namelijk het lastige tel- en rekenwerk in uw plaats. Dankzij geautomatiseerd voorraadbeheer beschikt u steeds over recente inventariscijfers. Hoe het precies werkt, leggen we uit in dit artikel.

We gebruiken cookies om uw taalvoorkeur bij te houden en surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer weten[OK]