e-Communicatie tussen u en de fiscus

Om de communicatie tussen de FOD Financiën en de belastingplichtigen te vereenvoudigen, besliste de ministerraad van 17 januari 2020 dat die communicatie meer in elektronische vorm moet gebeuren. Een wetsontwerp is onderweg.

Communicatie met rechtsgevolgen

Het probleem is uiteraard dat als de fiscus u aanschrijft, dat niet is om gezellig bij te praten. De communicaties nemen meer de vorm aan van een aanslagbiljet, een herziening van een aanslag, een beslissing inzake een bezwaarschrift, ...
Omdat de FOD Financiën er zeker moet van zijn dat u die berichten goed ontvangt, en dat ze in handen komt van de persoon aan wie ze gericht zijn, moet de communicatie verlopen via een beveiligd elektronisch platform.
Dat houdt in dat om de betrouwbaarheid en de veiligheid te kunnen garanderen, de regering gekozen heeft voor een systeem met een authentificatiemechanisme.

Authentificeren

De meeste toepassingen die de FOD Financiën momenteel aanbiedt vereisen inderdaad een authenticatie door de gebruiker waarbij de natuurlijke persoon moet inloggen met een token, de identiteitskaart of de app “itsme”.

Voor vennootschappen en vzw's en voor professionals (accountants, belastingconsulenten, ...) zal het verplicht worden om de rechten en plichten via het elektronische platform te vervullen.
Particulieren worden niet verplicht maar kunnen wel instappen (opt in). Ze mogen dus nog papieren correspondentie gebruiken, maar ze kunnen opteren om via elektronische weg te gaan. De mandataris moet steeds het platform gebruiken, zelfs als ze een particulier vertegenwoordigen.

Welke wetboeken?

Eénmaal van toepassing zal het elektronisch platform gebruikt worden voor rechten en plichten opgenomen in de volgende wetboeken:

Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992

Wetboek btw

Wetboek registratie-, hypotheek- en griffierechten

Wetboek successierechten

Wetboek diverse rechten en taksen

Wetboek minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen

De algemene wet inzake douane en accijnzen van 18 juli 1977

De ministerraad nam de beslissing midden januari maar tot op vandaag is er nog geen wetsontwerp neergelegd in de Kamer. Dat de fiscus klaar staat om digitaal te gaan, lijkt duidelijk maar het lijkt er op dat het wettelijk kader nog even op zich laat wachten... wellicht wegens andere prioriteiten.

De Balanscentrale, onderdeel van de Nationale Bank van BelgiŽ (NBB), voert vanaf januari 2022 wijzigingen door die een impact kunnen hebben op de manier waarop u een jaarrekening neerlegt. Een neerlegging op papier is niet meer mogelijk, online wordt eenvoudiger.

De programmawet van eind 2021 voert een nieuwe responsabiliseringsbijdrage in voor werkgevers met een groot aantal werknemers op invaliditeit. Hoe kunt u die bijdrage vermijden?

Bestuurdersmandaten in een naamloze vennootschap of besloten vennootschap mogen niet in een arbeidsovereenkomst gegoten worden. Wat niet betekent dat een bestuurder geen werknemer zou kunnen zijn, maar evident is het niet.

We gebruiken cookies om uw taalvoorkeur bij te houden en surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer weten[OK]