Aanvang, wijziging of stopzetting btw-werkzaamheid: binnenkort digitaal aangeven

Wie een zelfstandige activiteit begint, moet daar in principe aangifte van doen bij de btw-administratie. De oude formulieren worden weldra vervangen door een digitale aangifte.

Een zaak starten

Vooraleer u een “economische activiteit” mag aanvangen moet u zich laten inschrijven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Zij geven u een ondernemingsnummer.
Vervolgens moet u -als u een btw-activiteit start- een btw-identificatie aanvragen. Dat doet u voorlopig nog via het formulier 604A (Aanvraag tot identificatie voor btw-doeleinden bij aanvang van een activiteit).
Als alles in orde is, zal het bevoegde kantoor het ondernemingsnummer activeren als btw-identificatienummer en u via een aangetekende brief meedelen dat u voortaan een belastingplichtige bent.

Wijzigingen en stopzettingen

De btw-administratie moet ook verwittigd worden als u uw zaak stopt of als er een wijziging is in het adres van uw zaak, in de benaming of de activiteit ervan.
Een wijziging geeft u aan via formulier 604B, een stopzetting via formulier 604C.

Weldra digitaal

Vanaf 1 januari 2020 moet u deze formulieren niet langer via de post verzenden of ze zelf afgeven op het btw-kantoor. U zal vanaf die datum de aangiften van aanvang, wijziging en stopzetting van activiteit verplicht digitaal moeten indienen.

Standaard wordt in de wetgeving een uitzondering voorzien voor belastingplichtigen die kunnen aantonen “dat zij zelf dan wel de persoon die gemachtigd is de bedoelde aangiften namens hen in te dienen, niet over de nodige geïnformatiseerde middelen beschikken om aan deze verplichting te voldoen”. Maar u begrijpt dat deze uitzondering nog maar zelden toegepast wordt.

De applicatie is momenteel nog niet klaar maar zou dat vanaf 1 januari 2020 wel moeten zijn. En zo wordt het weer wat eenvoudiger om belastingplichtige te worden... voor btw-doeleinden wel te verstaan.

De Balanscentrale, onderdeel van de Nationale Bank van BelgiŽ (NBB), voert vanaf januari 2022 wijzigingen door die een impact kunnen hebben op de manier waarop u een jaarrekening neerlegt. Een neerlegging op papier is niet meer mogelijk, online wordt eenvoudiger.

In een wet van 20 maart 2022 werden 2 richtlijnen omgezet in Belgisch recht. Die brengen belangrijke wijzigingen in het consumentenrecht aan, voor wat de verkoop van goederen met een digitaal element betreft en voor wat de verkoop van digitale inhoud en digitale diensten betreft. Omdat het een Europees initiatief is, gelden de nieuwe regels overal in Europa, maar niet daarbuiten.

Bovenop de gewone socialezekerheidsbijdragen zijn de werknemers ook onderworpen aan een bijzondere bijdrage voor de sociale zekerheid (BBSZ). In het kader van de mini-taxshift werd besloten om die BBSZ af te schaffen. Maar dat gaat geleidelijk. Voorlopig moeten we tevreden zijn met een verlaging.

We gebruiken cookies om uw taalvoorkeur bij te houden en surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer weten[OK]