Brexit: Wie heeft een EORI-nummer nodig?

Als het Verenigd Koninkrijk de interne markt van de Europese Unie verlaat, hebben ondernemingen die handel drijven met het VK een EORI-nummer nodig. Dit nummer is nodig om te kunnen voldoen aan de verplichtingen inzake douane. Een EORI-nummer kan nu al aangevraagd worden via de website van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (AAD&A).

Transitieperiode tot eind 2020?

In principe treedt het Verenigd Koninkrijk (VK) op 29 maart 2019 uit de Europese Unie (EU).

In het terugtrekkingsvoorstel is sprake van een transitieperiode tot eind 2020. Tijdens deze transitieperiode verandert er op vlak van douane niets. De handel tussen de EU en het VK vereist dan geen douaneformaliteiten, douanecontroles of douanedocumenten.

Wanneer dit terugtrekkingsakkoord door het Europees Parlement en het Parlement in het VK niet goedgekeurd wordt vóór 29 maart 2019, komt er een 'hard Brexit'. Na 29 maart 2019 vereist de handel tussen de EU en het VK douaneformaliteiten, douanecontroles of douanedocumenten.

Vermits er op dit moment nog steeds onduidelijkheid is over de timing en over de goedkeuring van het terugtrekkingsakkoord, moeten ondernemingen zich nu al voorbereiden.

Geen douaneaangifte zonder EORI-nummer

Ondernemingen die hun handel met het VK willen verderzetten, moeten beschikken over een EORI-nummer (Economic Operator Registration and Identification). Dit nummer is noodzakelijk om een douaneaangifte op te stellen. Zonder douaneaangifte mogen de goederen niet geladen of gelost worden, en kan er dus geen uitvoer/invoer plaatsvinden.

Een EORI-nummer kan aangevraagd worden via de website van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (AAD&A) via https://financien.belgium.be/nl/douane_accijnzen/ondernemingen en klikken op 'Financiën + EORI'. Wacht hiermee niet zodat de douanediensten de aanvragen tijdig kunnen verwerken, vóór een eventuele 'hard Brexit' eind maart.

Bijstand door een douanevertegenwoordiger

Ondernemingen die geen ervaring hebben met douaneformaliteiten, kunnen zich laten bijstaan door een douanevertegenwoordiger. Een lijst van erkende douanevertegenwoordigers is beschikbaar op de website van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (AAD&A) via https://financien.belgium.be/nl/douane_accijnzen/ondernemingen.

Als een werknemer kosten maken in opdracht van, of ten voordele van zijn werkgever, dan zal de werkgever die kosten in principe terugbetalen. Dergelijke betalingen zijn 'kosten eigen aan de werkgever'. Ze zijn niet belastbaar in hoofde van de werknemer en zijn gewoon aftrekbaar in hoofde van de werkgever. In principe moet de werknemer de echtheid en het bedrag van de uitgave bewijzen, maar er bestaan uitzonderingen, zoals voor verblijfskosten.

Vandaag mogen werknemers drie keer per jaar een dag ziek zijn zonder dat ze daarvoor een medisch attest moeten voorleggen. Werkgevers met minder dan 50 werknemers kunnen van deze regel afwijken. Maar er ligt intussen al een nieuw wetsvoorstel op tafel dat de afschaffing van het ziektebriefje uitbreidt naar drie keer drie dagen per werknemer, per kalenderjaar en dat voor alle bedrijven, ongeacht hun omvang.

Als proactieve ondernemer speurt u voortdurend naar nieuwe businessopportuniteiten. Maar nieuwe klanten aanwerven vraagt tijd én een sluitende strategie. Een overtuigend intakegesprek is een goed begin. In dit artikel delen we vijf tips waarmee het eerste formele contact met nieuwe klanten op wieltjes loopt.

We gebruiken cookies om uw taalvoorkeur bij te houden en surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer weten[OK]